حسام محمد مازن.(2009)." تکنولوجیا التربیة وضمان جودة التعلیم". القاهرة: دار الفجر للنشر والتوزیع.
ریمی ریفیل.(2018). " الثورة الرقمیة ثورة ثقافیة". ترجمة: سعید بلمبخوت، مراجعة: الزواوی بغورة. عالم المعرفة. یولیو462. الکویت: المجلس الوطنی للثقافة والفنون والآداب.
محمد عطیة خمیس.(2012)." النظریة الترابطیة (2) وتکنولوجیا التعلیم". مجلد:22. عدد:4. 1-4 أکتوبر.
ولیم عبید.(2009)." إستراتیجیات التعلیم والتعلم فی سیاق ثقافة الجودة، أطر مفاهیمیة ونماذج تطبیقیة" .عمان- الأردن: دار المسیرة للنشر والتوزیع والطباعة .
ثانیا: المراجع الأجنبیة:
Banihashem, SeyyedKazem&Aliabadi, Khadijeh. (2017). Connectivism: Implications for Distance Education. .Interdiscip J Virtual Learn Med Sci. 2017; 8(3):e10030.
Belichenko, Margarita; Davidovitch, Nitza&kravchenko ,Yuri.(2017). Digital Learning Characteristics and Principles of
Information Resources Knowledge Structuring. European Journal of
Educational Research. July, Volume 6, Issue 3, 261 - 267.
Forughi, Abbas.(2015). The Theory of Connectivism: Can It Explain and Guide Learning in the Digital Age?. Journal of Higher Education Theory and Practice Vol. 15(5). 11-26.
Klinger, Christopher M.(2011). ‘Connectivism’ – a new paradigm for the mathematics anxiety challenge? . Learning Mathematics: An international journal, 6(1), 7-19.
Kuhn, Caroline.(2017). Are Students Ready to (re)-Design their Personal Learning Environment? The Case of the E-Dynamic. Space. Journal of New Approaches in Educational Research. Vol. 6. No. 1. January 2017. pp. 11–1.
NCTM (2000): Principles and Standards for School Mathematics, National Council of Teachers of Mathematics, Reston, Virginia, USA.